Persoonlijk

7 dagen suikervrij

Noot vooraf: Ik ben geen diëtist of wetenschappelijk onderzoeker. Onderstaande is iets wat ik heb gedaan omdat ik me daar goed bij voel, omdat ik voor mezelf wilde onderzoeken of suikerarm eten wat voor mij is en wat de effecten daarvan zijn op mijn eigen lichaam.

Bakblogger gaat suikervrij! Of liever gezegd, suikerarm. De titel van deze blogpost past totaal niet bij de inhoud van mijn blog, maar ik vond het tijd voor verandering. In dit huis wordt teveel gesnoept. En dat snoepen niet goed voor je is, weten we allemaal, maar er mee stoppen lijkt moeilijk. Tot ik bij Loods5 in Amersfoort het boek Suikervrij van Sue Quinn zag liggen.

Het leek het mijn man en ik een mooie uitdaging om een weekje suikervrij te leven. Maar ik denk dat suikerarm een betere term is, omdat we nog wel steeds gebruik maakten van melk (lactose is ook een vorm van suiker), fruit en dadels, en voornamelijk voor ons avondeten maakten we gebruik van ingrediënten waar een beetje suiker in zat.

Dag 1:
Gister heb ik dus het boek Suikervrij gekocht van Sue Quinn, het boek waardoor ik geïnspireerd raakte om suikerarm te eten. Vandaag beginnen mijn man en ik begin de dag met boodschappen doen. Ik haal onder andere dadels, havermout, ongezouten pinda’s en veel meer groente dan normaal; ze zullen bij de kassa wel denken dat ik een of andere hipster ben. ’s Avonds eten we Jamie’s Chicken Laksa, waarbij je normaal gesproken honing over de kip doet, maar vandaag dus niet. De dag verloopt goed, geen cravings.

Dag 2:
Ik begin de dag met een banaan/dadel smoothie, ik neem huiverig een slok (ik hou echt niet van dadels), maar het valt me alles mee, het is net hele dikke chocolademelk. Op het werk staat er ineens allerlei lekkers op de tafels in de personeelsruimte, normaal gesproken had ik een paar handjes van het een of ander genomen, maar ik hou me in en dat gaat me makkelijker af dan gedacht. Ook nog steeds geen cravings.

Dag 3:
Ik ontbijt met yoghurt, walnoten en grof gehakte pure chocolade (80% cacao) en tussendoor nemen we weer een banaan/dadel smoothie. Ik lees later op internet dat banaan en dadel ook vol met suiker zit, maar oké, het zijn natuurlijke suikers en het moet wel leuk blijven vind ik. Cravings galore vandaag, ik wil chocolade en spekjes. Mijn man is sterker dan ik en houdt me tegen. We snacken ’s avonds wel met wat gevulde eieren en een augurkje met ham er om heen.

Dag 4:
De rollen zijn omgedraaid. Mijn man heeft cravings en ik totaal niet, dus zo houden we elkaar tegen. Samen sta je sterk, cliché maar zo waar. We eten ’s avonds een volkoren broodje met zelfgemaakte pulled pork en coleslaw (waar een héél klein beetje honing in zit). Laat in de avond maken we zelf pindakaas en staan euforisch in de keuken omdat het zo simpel is en ook nog lekker.  Het valt ons op dat de keukenmachine overuren draait; voor de pindakaas, de soep, de sapjes, de coleslaw, etc. De vaatwasser draait ook vaker, dat krijg je dus als je alles ‘from scratch’ maakt. Deze avond kijken we ook de documentaire Forks over Knives en zijn meer vastberaden dan ooit om door te zetten.

Dag 5:
Een halve kilo lichter! Hoera! (Niet mijn doel, maar stiekem wel fijn). Als ontbijt maken we voor het eerst de Pindakaas-Chocoladeshake, we zijn een beetje huiverig, maar gelukkig zo ontzettend lekker! Ik voeg er wel een handje havermout aan toe voor wat meer body en vezels. We lunchen met zelfgemaakte flespompoensoep en ondertussen vragen we ons constant af in welke producten allemaal suiker in zit (in een hoop kan ik je vertellen). Tussen de middag heb ik enorme trek en ik weet nog niet zo goed wat ik tussendoor als suikerarme snack kan eten. Geïnspireerd door Pinterest maak ik suikervrije appel’koekjes’; plakken appel met pindakaas en stukjes pure chocolade, goede ontdekking, want superlekker.

Dag 6:
Suikerarm gaat steeds makkelijker en ons suikerbewustzijn wordt steeds groter. Werkelijk overal is suiker aan toegevoegd. Ik voel me ook goed en ik voel me er goed bij. We gaan een dagje naar het strand en naar Rotterdam en suikerarm eten wanneer je op pad bent is erg lastig. We proberen zo gezond mogelijk te lunchen, maar het lunchcafé biedt geen salades o.i.d. aan, ik neem uiteindelijk een volkoren broodje met wat ham. In Rotterdam is het helemaal moeilijk, uiteindelijk halen we bij de Albert Heijn een zak met worteltjes en een Innocent smoothie, dat daar 10g suiker (van het fruit, niet aan toegevoegd) per 100ml in zit nemen we maar even voor lief, het is even niet anders.

Dag 7:
Vandaag is moeilijk. Ik ga met m’n moeder een dagje naar Maastricht en ik had vorige week al bedacht dat ik als beloning één stukje vlaai mag, dat doe ik dan ook en ik geniet er volop van. Je geniet meer van zoetigheid als je het een tijdje niet eet, dat is echt zo. We nemen de trein om 18.30 en moeten op het station iets halen wat we in de trein kunnen eten, dat wordt uiteindelijk een broodje kroket, op een wit bolletje, met mayo. Ondanks dat de laatste dag niet helemaal suikerarm is en ik niet goed heb gegeten (veel te weinig en te weinig gedronken), ben ik trots op mezelf dat ik de 7 dagen (eigenlijk 6) vol heb gemaakt.

Conclusie:
Is het moeilijk om suikerarm te eten? Nee, niet als je goed de etiketten leest en je goed voorbereid bent. Het hebben van de goede lectuur in huis helpt ook, Suikervrij is voor ons een goede leidraad geweest; met gemakkelijke recepten, geen ingewikkelde theorieën en saaie lappen tekst. In een week tijd ben ik ruim een kilo afgevallen (dat is geen doel op zich geweest, maar het was wel fijn om te zien en motiveert). Cravings heb ik alleen op de derde dag gehad, maar als je samen suikerarm eet kun je elkaar motiveren om door te gaan. Ik durf niet te zeggen of ik meer energie heb, maar ik heb de afgelopen week wel heel fit en goed gevoeld. Het enige wat ik echt lastig vind is suikerarm eten als je een dagje op pad gaat, uit eten en een suikervrij/arm tussendoortje vinden lijkt haast onmogelijk.

Hoe nu verder?
Mijn man en ik gaan door met suikerarm eten, maar gaan heus nog wel af en toe een snoepje, koekje of gebakje eten. We hebben afgesproken om zo min mogelijk bewerkte producten te eten en proberen alleen producten te kopen met 0g tot 5g suiker per 100g/ml. Ik ben qua diëten een vrij nuchter persoon en ik geloof dat het beste dieet het ‘alles met mate’ dieet is. Niet zeuren over gluten, calorieën en vet, gewoon genieten met mate en ga lekker bewegen. Bovendien vind ik dat iets niet tijdelijk moet zijn, maar dat je iets moet kiezen wat je je hele leven vol kan houden en dat je iets moet kiezen waar je je goed bij voelt.

Nieuwsgierig naar het boek en de recepten? Morgen komt er een aparte blogpost online met een uitgebreide review van het boek Suikervrij en drie recepten uit het boek. Stay tuned!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Close